Scrisul de mână, o hartă a personalității

În era în care tehnologia este din ce în ce mai avansată și câștigă teren laptopul sau tableta, posibilitatea ca tastarea la calculator să înlocuiască scrisul de mână, ridică semne de întrebare cu privire la utilitatea viitoare a abilităților de scriere de mână.  Riscul ca scrisul de mana  in viitor sa ramana doar istorie, devine din ce in ce mai mare.

Activarea creierului în timpul percepției literelor este influențată în moduri diferite și importante de scriere a literelor de mână față de dactilografierea sau trasarea acelorași litere.

Scrisul de mână este important pentru procesarea literelor in regiunilor cerebrale cunoscute ca fiind la baza citirii cu succes. Prin urmare, scrisul de mână poate facilita dobândirea cititului la copiii mici.

Pentru un scriitor, mintea poate să se gândească la fonică, ortografie, punctuație și la mesajul pe care încearcă să îl transmită. În cazul în care formarea literelor este laborioasă și dificilă din punct de vedere cognitiv, de obicei se întâmplă contrariul; ortografia copiilor este de obicei slabă, punctuația lor este deficitară, iar conținutul scrisului lor poate fi dezarticulat sau neclar sau foarte scurt, în loc să fie lung și detaliat. Persoanele extrovertite au tendinta sa scrie cu litere de dimensiuni mai mari in timp ce un scris mic, delicat poate fi al unei persoane timide.

Activitățile de formare a literelor ar trebui să facă parte din predarea zilnică a noțiunilor de fonică. Pe măsură ce copiii aud sunetul, ei dezvoltă o recunoaștere auditivă puternică; pe măsură ce pronunță sunetul, ei dezvoltă abilități puternice de pronunție; pe măsură ce văd sunetul/ litera, ei dezvoltă abilități puternice de recunoaștere vizuală; și pe măsură ce scriu sunetul/ litera, ei dezvoltă abilități puternice de formare a literelor. Această abordare asigură copiilor dezvoltarea unor reprezentări puternice ale literelor/ sunetelor, atât pentru dezvoltarea abilităților de citire, cât și de ortografie.

Cercetările sugerează că procesul de formare a literelor în timpul scrierii de mână activează căile neuronale care sunt asociate cu abilități puternice de citire. De fapt, scrisul de mână joacă un rol crucial în formarea acestor rețele cerebrale care stau la baza dezvoltării unor abilități puternice de citire. Aceste conexiuni cerebrale se realizează doar atunci când copiii sunt implicați în activități de scriere de mână, nu atunci când trasează sau tasteaza la calculator (James & Berninger, 2019).

Avantajele scrisului de mana sunt :

  • Concentrare si atentie
  • Dezvoltare cognitiva
  • Coordonare motorie
  • Rezultate mai bune

Scrisul de mână stimulează conexiunile complexe ale creierului, esențiale pentru codificarea de noi informații și formarea de amintiri.

Studii recente au investigat rolul practicii motorii asupra recunoașterii ulterioare a literelor. Studiile comportamentale la adulți arată că recunoașterea literelor beneficiază de practica scrisului de mână mai mult decât de practica dactilografierii, iar studiile de neuroimagistică la adulți indică faptul că percepția vizuală a literelor recrutează sisteme motorii care sunt de obicei dedicate executării mișcărilor de scriere.

Producerea limbajului, fie că este vorbire, semnătură sau scriere, este o activitate motorie și există conexiuni specifice între procesul lingvistic al cititului și procesul motric al scrisului de mână, inclusiv modul în care se dezvoltă, unde și cum sunt inițiate în creier și ce se poate întâmpla atunci când procesele neurologice care stau la baza lor sunt compromise.

Broadbent (1872), Berlin (1887) și Kussmaul (1887) au raportat pentru prima dată că leziunile cerebrale dobândite ar putea face ca pacienții să își piardă abilitățile de vorbire, citire și scriere, chiar și atunci când cogniția lor non-verbală era păstrată.

Sursa: The effects of handwriting experience on functional brain development in pre-literate children Karin H. Jamesa, and Laura Engelhardta

Add Comment