Neurofeedback-ul îmbunătățește funcțiile executive la copiii cu TSA

Neurofeedback se referă la o formă de condiționare operantă a activității electrice a creierului, în care activitatea cerebrală dorită este recompensată și activitatea cerebrală nedorită este inhibată. Neurofeedback-ul promovează creștere și schimbări la nivelurile celulare ale creierului, care la rândul lor sprijină funcționarea creierului și performanța cognitivă și comportamentală.

Un studiu realizat de Kouijzer și colab. (2008) a investigat efectele terapiei prin neurofeedback asupra funcțiilor executive la copii diagnosticați cu TSA. Astfel, la studiu au participat 14 copii cu vârsta cuprinsă între 8-12 ani. După 40 de ședințe de neurofeedback, au fost colectate date cu privire la abilitățile funcțiilor executive și abilitățile de comunicare și o evaluare prin harta creierului (Qeeg) obervându-se:

  • îmbunătățiri semnificative în controlul atenției, flexibilitate cognitivă și stabilirea obiectivelor

Aceste rezultate sunt importante deoarece reflectă o îmbunătățire cognitivă serioasă în grupul de intervenție care nu poate fi redusă la diferențe de bunăstare percepută. În schimb, aceste constatări indică faptul că antrenamentul cu Neurofeedback a fost asociat cu o îmbunătățire clară a nivelului cognitiv la sarcinile care necesită control executiv.

S-au observat îmbunătățiri pentru majoritatea sarcinilor ce presupun control executiv

  • cu îmbunătățiri puternice ale atenției selective auditive susținute (30% răspunsuri mai corecte)
  • inhibarea răspunsurilor verbale (reducere cu 55% a timpului de interferență a răspunsului
  • inhibarea răspunsurilor motorii (reducerea cu 15% a erorilor),
  • schimbarea setărilor (reducerea cu 57% a timpul necesar pentru a comuta între modul numeric și modul alfabetic),
  • generarea conceptului (50% creșterea numărului de categorii de sortare a cardurilor create) și
  • capacitatea de planificare (creștere de 37% în performanță la sarcina Turnului Londrei).
  • codarea cifrelor simbolului a fost îmbunătățită (cu 20% mai mult) pentru grupul care urma Neurofeedback.

Acest studiu s-a axat pe funcțiile executive, însă Neurofeedback-ul are o aplicabilitate mult mai largă, protocoalele de antrenemant fiind selectate în funcție de simptomatologia prezentă.

Astfel, în ceea ce privește tulburarea de spectru autist, alte îmbunătățiri ce pot fi obținute prin Neurofeedback sunt:

–        Calmare mentală ( reducerea vigilenței, creșterea toleranței la frustrare)

–        Creșterea capacității de auto-control

–        Creșterea performanței

–        Îmbunătățirea atenției și limbajului

–        Scăderea nivelului de agitație fizică

Totodată, Neurofeedback-ul este utilizat împreună cu  terapia prin fotobiomodulare transcraniană pentru:

–    Efect de calmare datorită stimulării producției de oxid nitric

–    Îmbunătățirea funcțiilor cognitive (contribuie la producerea de noi neuroni, la sinaptogeneză-formarea sinapselor între neuroni, îmbunătățirea capacității metabolice a neuronilor).

Add Comment