Întârzierile de dezvoltare fac parte din tulburările de dezvoltare și se caracterizează prin dificultăți întâmpinate de copil la mai multe niveluri: motor, social și cognitiv. Aceste simptome reprezintă de fapt o dizabilitate a cărei semne pot fi observate încă din copilăria timpurie, de la 0-3 ani. Primii 6 ani de viață sunt cruciali în ceea ce privește dezvoltarea creierului.
Cauza întârzierii în dezvoltare poate fi genetică sau legată de complicații la naștere sau de nașterea prematură. Copiii cu această tulburare pot fi ajutați în mai multe moduri, inclusiv prin educație specială și terapie.
Clasificarea întârzierilor în dezvoltare a copiilor:
- ÎNTÂRZIERE COGNITIVĂ
- întârziere statului în șezut, târât sau mers
- întârzirea vorbirii
- lipsa capacității de concentrare și a rezolvării problemelor sau a sarcinilor ușoare
- absența gândirii logice
- probleme de memorie
- neînțelegerea regulilor sociale
- comportament infantil
2. ÎNTÂRZIERE MOTORIE
- dificultăți de stat în șezut, mers, întoarcere de pe o parte pe alta, alergare
- incapacitatea de a controla capul și gâtul
- rigiditatea la nivelul mușchilor, spasme musculare
- dificultate la înghițire
- poziție corporală necorespunzătoare
- probleme la urcarea și coborârea scărilor
- dexteritate scăzută, dificultăți la a ține obiecte mici în mână
3. ÎNTÂRZIERE SOCIO-EMOȚIONALĂ
- nu răspunde la acțiuni sociale
- nu face contact vizual
- nu interacționează, se sperie de ceilalți
- mișcări repetitive (stereotipice)
- dificultăți de calmare și adaptare lentă la schimbare
- crize de furie persistente
4. ÎNTÂRZIEREA LIMBAJULUI ȘI A VORBIRII
- probleme motorii ale aparatului fonoarticulator
- întârzierea în vorbirea inițială
- vocabular redus sau lipsa limbajului
- incapacitatea formulării propozițiilor
- întârziere în exprimarea gândurilor
5. ÎNTÂRZIERE ADAPTATIVĂ
- lipsa autonomiei personale
- incapacitatea gestionării activităților zilnice
- dificultăți ale limbajului și vorbirii
- probleme de raționament și rezolvare a sarcinilor
- lipsa abilităților organizatorice și a rutinelor
Deși fiecare copil are ritmul său de dezvoltare, absența permanentă și frecvența a unor elemente din ariile discutate, este recunoscută ca fiind o întârziere în dezvoltarea acestuia. Întârzierile pot fi globale, manifestându-se pe toate ariile sau doar pe câteva dintre acestea.
Sursă:
Baron‐Cohen, S. (1989). The autistic child’s theory of mind: A case of specific developmental delay. Journal of child Psychology and Psychiatry, 30(2), 287.
Choo, Y. Y., Agarwal, P., How, C. H., & Yeleswarapu, S. P. (2019). Developmental delay: identification and management at primary care level. Singapore medical journal, 60(3), 119.
Add Comment