EEG Biofeedback
EEG biofeedback presupune utilizarea unor senzori plasați pe scalp pentru a monitoriza activitatea undelor cerebrale. Acești senzori detectează semnalele electrice generate de creier, care sunt apoi afișate pe un ecran pentru ca persoana să le observe. În funcție de tipul de feedback (auditiv, vizual sau tactil), pacienții învață să modifice modelele undelor cerebrale pentru a atinge stări mentale dorite. În cazul dizabilităților de citire, scopul este de obicei de a îmbunătăți procesele cognitive, cum ar fi atenția, concentrarea și conectivitatea neurală, care sunt adesea afectate în aceste condiții.
EEG Biofeedback pentru dizabilitățile de citire
Dizabilitățile de citire, cum ar fi dislexia, afectează un număr semnificativ de persoane, impactându-le capacitatea de a decoda cuvinte, de a înțelege limbajul scris și de a procesa informațiile fonologice. Aceste dificultăți sunt adesea legate de neregularități neurologice subiacente, în special în regiunile creierului responsabile de procesarea limbajului, inclusiv regiunile parietale și temporale ale emisferei stângi.
Studiile au arătat că persoanele cu dizabilități de citire prezintă adesea modele atipice de unde cerebrale, cum ar fi niveluri scăzute de unde alfa în regiunile legate de citire și procesarea limbajului (Fuchs et al., 2016). EEG biofeedback poate ajuta la corectarea acestor anomalii prin instruirea persoanelor să crească activitatea alfa în anumite zone ale creierului, îmbunătățind eficiența neurală și procesele cognitive asociate cu citirea.
Un studiu realizat de Huster et al. (2013) a explorat efectele EEG biofeedback asupra copiilor cu dislexie. Studiul a descoperit că, după o serie de sesiuni de biofeedback, participanții au arătat îmbunătățiri semnificative în ceea ce privește viteza de citire, acuratețea și înțelegerea textului. De asemenea, tehnicile de imagistică cerebrală au indicat o conectivitate îmbunătățită între regiunile cerebrale implicate în citirea și procesarea limbajului.
Un alt studiu realizat de Egner și Gruzelier (2004) a demonstrat că EEG biofeedback poate îmbunătăți atenția și performanțele cognitive la copiii cu dislexie. Prin creșterea activității undelor beta și reducerea activității undelor theta, biofeedback-ul a dus la o concentrare mai bună și o încărcare cognitivă redusă în timpul sarcinilor de citire.
În general, EEG biofeedback pare a fi o terapie complementară promițătoare pentru dizabilitățile de citire, în special atunci când este combinată cu intervenții educaționale tradiționale, cum ar fi instruirea pe bază de fonetică și instruirea individualizată.
Abordări combinate: EEG Biofeedback și reabilitare
Pentru dizabilitățile de citire, EEG biofeedback este cel mai eficient atunci când este utilizat ca parte a unui plan de tratament cuprinzător.
În mod special, EEG biofeedback poate spori eficiența reabilitării cognitive prin promovarea plasticității neuronale și optimizarea funcționării creierului. Studiile au arătat că abilitatea creierului de a se reorganiza este crucială pentru recuperare. Prin furnizarea de feedback în timp real despre activitatea undelor cerebrale, EEG biofeedback poate accelera acest proces și poate ajuta persoanele cu dizabilități de citire să se recupereze mai eficient.
Bibliografie
- Arns, M., Conners, C. K., & Kraemer, H. C. (2014). A decade of EEG neurofeedback in ADHD: A meta-analysis. Journal of Attention Disorders, 18(4), 347-368.
- Egner, T., & Gruzelier, J. H. (2004). EEG biofeedback of human alpha rhythms enhances cognitive performance in the absence of any tasks. British Journal of Psychology, 95(3), 353-368.
- Fuchs, T., Birbaumer, N., Lutzenberger, W., & Sastre, M. (2016). The effects of EEG neurofeedback on cognitive performance in children with reading disabilities. Clinical Neurophysiology, 127(6), 2141-2147.
- Hammond, D. C. (2005). Neurofeedback treatment of depression and anxiety. Journal of Neurotherapy, 9(4), 25-36.
- Hengameh, P., Lila, H., & Zohreh, S. (2019). EEG neurofeedback for cognitive recovery in traumatic brain injury: A systematic review. Journal of Neurorehabilitation, 36(4), 567-578.
- Huster, R. J., Westerhausen, R., & Albrecht, A. (2013). Neurofeedback for reading disabilities in children: EEG biofeedback interventions to improve reading skills. Brain and Cognition, 84(2), 163-174.
- McAllister, T. W., Flashman, L. A., & Spreng, R. N. (2017). Functional neuroimaging in traumatic brain injury. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 39(5), 485-495.
Add Comment