
Creierul, format din marele cortex și emisferele stânga și dreapta, care corespund rațiunii și emoției, sunt proiectate să lucreze împreună. Emisfera stângă controlează partea dreaptă a corpului, iar emisfera dreaptă controlează partea stângă.
Forțarea copiilor stângaci să-și folosească mâna dreaptă, poate încuraja dezvoltarea unei dominanțe mixte a creierului, o condiție de care sunt legate multe dificultăți.
Pentru a înțelege mai bine implicațiile dominanței cerebrale mixte, este important să recunoaștem că oamenii sunt capabili să folosească ambele părți ale corpului simultan și într-o manieră coordonată printr-un proces numit integrare bilaterală. De exemplu, ne folosim ambele picioare pentru a merge, ambii ochi pentru a vedea, ambele mâini pentru a face mișcări de motricitate fină, cu ajutorul integrării bilaterale și a informației primite de la toate părțile corpului nostru.
Pe măsură ce copilul crește, emisferele creierului încep să se specializeze, oferind creierului un avantaj pentru sarcini specifice. Acest proces se numește lateralizare și are loc atunci când creierul copilului percepe ambele părți ale corpului și diferențele sau asemănările dintre ele.
În lateralizare se poate observa cand copilul preferă mâna dreaptă și piciorul drept (dacă emisfera stângă este specializată) sau mâna stângă și piciorul stâng (dacă emisfera dreaptă este specializată). Când anumite părți ale corpului sunt coordonate de emisfera dreaptă și altele de emisfera stângă, pot apărea probleme deoarece informațiile primite de la ambele sunt organizate și interpretate diferit. În acest caz, este o dominanță mixtă a creierului. De exemplu, copiii scriu cu mâna stângă, dar lovesc mingea cu piciorul drept.
Dominanța cerebrală mixtă este asociată cu stări emoționale negative (tensiune, plâns, iritabilitate), ADHD sau comportament obsesiv-compulsiv, dificultăți de înțelegere a textului, dificultăți de citire și lipsă de atenție la școală. Copiii cu dominanță cerebrală mixtă pot fi dezorganizați, pierd obiecte frecvent, au performanțe slabe la teste, suferă de dificultăți de învățare (dislexie, discalculie) și probleme de vorbire.
In jurul vârstei de 5 sau 6 ani, tendința naturală a copilului de a fi stângaci sau dreptaci indică faptul că lateralizarea este bine dezvoltată. Dacă nu sunt încă dezvoltate, îți poți încuraja copilul să facă diverse exerciții care ajută la îmbunătățirea comunicării dintre cele două emisfere ale creierului.
În concluzie, copilul trebuie lăsat să folosească mâna (dreaptă sau stângă), așa cum a hotărât în mod natural creierul său.
Sursă:
Bilateral Integration: Stages of Bilateral Integration for Reading, Tracking, Writing and Crossing the Middle
Mixed Dominance: Dr. Attributes Not Choosing a Right or Left Hand to Learning Disorders, 2016
Add Comment